Straciłeś kontakt z wykonawcą Twojej strony internetowej, co teraz?

Strony www
Straciłeś kontakt z wykonawcą Twojej strony internetowej, co teraz?

Kilka lub nawet kilkanaście lat temu zewnętrzna firma lub freelancer stworzyli dla Ciebie stronę internetową. Po pewnym czasie chcesz do niej wrócić, by zaktualizować treści, dodać nowe pozycje oferty czy też ją unowocześnić i przystosować do obecnych standardów webowych. Tu pojawia się jednak problem: 

kontakt z wykonawcą strony jest utrudniony lub w ogóle niemożliwy, bo na przykład firmę zamknięto, a freelancer który tworzył Twoją stronę zajmuje się już zupełnie czymś innym. 

Brzmi znajomo? W tym artykule radzimy, co robić w takiej sytuacji! 

W jakim celu warto mieć dostęp do zaplecza strony? 

Strona internetowa to nie obraz Rembrandta zamknięty raz na zawsze w sztywnej formie, niepodatny na zmiany i bieżące aktualizacje. 

Wręcz przeciwnie – jeśli chcesz być konkurencyjny i sprawić, by Twoja strona przynosiła realne zyski, powinieneś nieustannie dopasowywać ją do zmieniającego się Internetu i na bieżąco reagować na każdą konieczność jej ulepszania i aktualizacji.  

Co konkretnie może wymagać Twojej ingerencji na stronie www? 

  • Aktualizacja treści i grafik – chcesz poprawić na swojej stronie literówkę lub dłuższy fragment tekstu? Wrzucić inne zdjęcie zamiast obecnego? To standardowe poprawki na każdej witrynie internetowej – normalne, że z biegiem czasu zauważasz, że coś można napisać, pokazać lub zilustrować lepiej. Powinieneś więc mieć stały dostęp do witryny, bezpośrednio lub poprzez firmę / osobę, z którą w tym zakresie współpracujesz, by móc nieustannie ulepszać swoją stronę i coraz lepiej ją dostosowywać do prezentacji Twojej marki. 
  • Aktualizacja technologii – jeśli Twoja strona oparta na jest na Systemie Zarządzania Treścią (tzw. CMS-ie), ten z kolei najprawdopodobniej zbudowany jest na backendowym języku programowania, np. php. Świat IT nieustannie się rozwija i co rusz publikowane są kolejne aktualizacje tychże języków, rozszerzające ich funkcje i eliminujące dotychczasowe błędy. Regularna aktualizacja technologii internetowych obsługujących Twoją witrynę jest więc koniecznością, jeśli chcesz, by strona działała szybko, sprawnie i nie sypała błędami.

 

Czasem też, nawet jeśli przestarzała technologia nie generuje błędów, może się okazać, że Twój dostawca hostingu pobiera wyższe opłaty za wspieranie starszych wersji technologii, które wykorzystuje Twoja strona – w Twoim interesie jest więc je jak najszybciej zaktualizować do najwyższej wspieranej wersji. 

  • Zmiana zawartości merytorycznej strony – taka konieczność wynika najczęściej ze zmiany Twojej oferty, profilu działalności itd. To normalne, że Twój biznes z biegiem lat ewoluuje i się rozwija. Treści na stronie muszą te zmiany odzwierciedlać, a przede wszystkim – być wiarygodnym źródłem informacji na temat tego, co możesz zaoferować swoim odbiorcom. Czasem więc zajdzie konieczność dodania lub usunięcia jakiejś pozycji oferty, czasem modyfikacji składu zespołu, a czasem – zamiany treści opisu firmy. Wszystko to powinieneś móc zrobić szybko i bez problemu.
  • Konieczność dostosowania strony do zmieniających się standardów webowych – Internet zmienia się każdego dnia, to fakt. Nowe wymogi RODO, regulacje dotyczące polityki prywatności, przechowywanie plików cookies – na to wszystko, jako właściciel strony internetowej, musisz na bieżąco reagować. Stały dostęp do zaplecza witryny jest niezbędny, by dostosować ją do standardów Internetu XXI wieku.  
  • Potrzeba unowocześnienia strony pod względem designu – gdy wejdziemy na stronę internetową wykonaną kilka czy kilkanaście lat temu, z łatwością rozpoznamy to po jej designie. I nawet jeśli taka witryna pod względem technicznym będzie działała bez zarzutu, to trzeba liczyć się z tym, że raczej nie zachęci ona odbiorców do skorzystania z Twojej oferty, a nawet przeciwnie. Może być dla nich komunikatem, że skoro nie idziesz z duchem czasu w kwestii własnej strony, to nie jesteś kimś, kto trzyma rękę na pulsie i jest otwarty na nowości, co może być z kolei argumentem za niepodejmowaniem z Tobą współpracy biznesowej. 

 

Jak widzisz, powodów konieczności modyfikacji witryny internetowej jest dużo – i nie ma w tym nic dziwnego. Renomowane, duże marki nie tylko codziennie aktualizują swoje strony, ale mają nawet specjalnie stworzone w tym celu zespoły, których zadaniem jest czuwanie nad tym, by strona zawierała zawsze aktualne informacje, zachęcała wizualnie do bliższego poznania firmy i spełniała jej cele biznesowe. 

Oczywiście ma tu zastosowanie efekt skali – jeśli masz niewielką firmę czy jednoosobową działalność ze względnie stałą ofertą i raczej niezmiennym profilem działalności, zapewne nie będzie potrzeby aż tak częstej aktualizacji treści zawartych na stronie.

W określeniu tego, jak dużą uwagę musisz skupić na bieżącym aktualizowaniu i ulepszaniu zawartości swojej witryny, pomoże Ci odpowiedzenie sobie na jedno bardzo ważne pytanie: 

Jak duże znaczenie odgrywa strona internetowa w pozyskiwaniu przez Ciebie nowych klientów? 

Czyli, innymi słowy, czy Twoja witryna generuje leady lub czy w jakikolwiek inny sposób przyczynia się do zdobycia przez Ciebie nowych odbiorców.

Jak może to robić? Pomogą Ci to określić następujące pytania:

  • Czy na stronie prezentujesz swoją ofertę? Jak bardzo szczegółowo to robisz?
  • Czy za pomocą strony można zakupić lub zamówić Twoje produkty lub usługi?
  • Czy bezpośrednio za pomocą strony można się z Tobą skontaktować, np. poprzez formularz kontaktowy?
  • Czy oferujesz na swojej stronie jakieś inne sposoby na zwiększanie wiedzy o Twoich produktach i usługach, edukujesz odbiorców (np. poprzez newsletter, e-book, blog)?

 

Twoje zaangażowanie w pracę nad stroną powinno być proporcjonalne do zysków, jakie generuje ona dla Twojego biznesu.

Nawet jeśli jednak Twoja witryna nie bierze bezpośrednio udziału w procesie sprzedaży i ma charakter stricte wizerunkowy, powinna ona spełniać absolutne minimum dotyczące prezentacji marki w Internecie, czyli: 

  1.  zawierać aktualne i wiarygodne informacje o Twojej firmie, 
  2.  być atrakcyjna wizualnie, 
  3.  działać szybko i sprawnie, 
  4.  pozostawać w zgodzie ze współczesnymi standardami webowymi.

 

Aby osiągnąć zadawalający poziom w każdym z powyższych aspektów, prędzej czy później pojawi się konieczność ingerencji w zawartość Twojej witryny internetowej. Będziesz potrzebował wówczas nie tylko dostępu do zaplecza strony, ale też – jeśli będziesz chciał modyfikować witrynę samodzielnie –wiedzy, jak wykonać niezbędne poprawki. I tu w wielu przypadkach pojawia się problem. 

Modele współpracy z wykonawcą strony 

W zależności od tego, z kim współpracowałeś w zakresie wykonania Twojej strony i jak dawno to było, relacje z tym podmiotem mogą przebiegać różnie.

W kwestii wykonawcy strony główny podział dotyczy zazwyczaj agencji specjalizujących się w tworzeniu witryn internetowych oraz osób prywatnych, najczęściej freelancerów. Możesz tutaj spotkać się z kilkoma scenariuszami współpracy.

Scenariusz 1 

Stałe wsparcie serwisowe 

To opcja polega na stałej opiece wykonawcy nad Twoją stroną. Czasami sprowadza się ona do ściśle technicznych rzeczy – aktualizowaniu odpowiednich technologii czy usuwaniu zaistniałych błędów, ale czasem też takie wsparcie dotyczy wprowadzania określonych zmian w zawartości tekstowo-graficznej witryny.

Jest to zdecydowanie najwygodniejsza dla Ciebie opcja, bo nie musisz posiadać ani czasu potrzebnego na wprowadzanie zmian na stronie, ani niezbędnej do tego wiedzy, jednak nie ma nic za darmo. Takie stałe wsparcie wiąże się oczywiście z koniecznością posiadania odpowiednich zasobów finansowych – w zależności od ustaleń z wykonawcą opłata za opiekę nad stroną pobierana jest w formie stałej, np. comiesięcznego abonamentu, lub też każdorazowo za konkretną przeprowadzoną na niej zmianę.

Scenariusz 2 

Otrzymanie dostępu do zaplecza strony 

Ta opcja polega na przyznaniu Ci przez wykonawcę dostępu do zaplecza strony, najczęściej w postaci loginu i hasła do panelu logowania (oczywiście jeśli strona stworzona jest na systemie CMS). 

Jest to wygodne rozwiązanie, ponieważ nie musisz każdorazowo kontaktować się z wykonawcą w celu wykonania jakiejkolwiek zmiany na stronie – jeśli więc zawiesi on działalność lub zniknie z rynku, nie będzie to automatycznie oznaczać, że możliwość edycji Twojej strony także będzie zablokowana. 

To rozwiązanie niesie jednak ze sobą pewne wymagania – musisz znaleźć czas na zajmowanie się witryną oraz, przede wszystkim, mieć przynajmniej podstawową wiedzę dotyczącą poruszania się po zapleczu strony. 

Często wykonawca strony przy oddawaniu jej klientowi zapewnia kompleksowe szkolenie dotyczące obsługi witryny – jeśli szukasz agencji, która wykona dla Ciebie stronę www, ale potem chcesz zajmować się nią sam, upewnij się, że zostaniesz wcześniej odpowiednio w tym zakresie przeszkolony. 

Scenariusz 3 

Brak kontaktu z agencją i brak dostępu do zaplecza strony 

To zdecydowanie najgorsza możliwa opcja – nie tylko nie możesz szybko zlecić wprowadzenia zmian na Twojej witrynie, ale też nie możesz wykonać ich samodzielnie, ponieważ nie masz dostępu do zaplecza strony. 

W tej sytuacji możesz spróbować skontaktować się z agencją lub osobą, która wdrażała Twoją stronę – nie powinno być większego problemu z przyznaniem Ci do niej dostępu. Być może uda się nawet zlecić wykonawcy wprowadzenie na stronie drobnych zmian za określoną opłatą.

Znacznie gorzej, jeśli wykonawca nie jest już obecny na rynku – zamknął swój biznes, zmienił branżę lub po prostu nie masz o nim żadnych informacji. W skrajnych sytuacjach niewykluczone, że szybsze i prostsze okaże się stworzenie nowej witryny niż próba odzyskania dostępu do starej.

I tu przechodzimy do sedna problemu i zarazem sedna tego artykułu: 

Co zrobić, jeśli nie masz kontaktu z firmą lub osobą, która wdrażała Twoją stronę, a chcesz mieć stały dostęp do swojej witryny, by móc ją modyfikować i aktualizować?

Odpowiedź brzmi: Poszukać firmy, która zgodzi się zająć modyfikacją Twojej strony, mimo że nie ona ją wykonywała. 

Warto mieć świadomość, że może to nie być łatwe zadanie – z reguły firmy nie są chętne na serwisowanie nieswoich stron, bo to oznacza konieczność zagłębiania się w pisany nie przez siebie kod, „wgryzanie się” w obcą strukturę, korzystanie z nieużywanych dotąd technologii itp.

Doskonale o tym wiemy, dlatego oferujemy swoją pomoc w zakresie obsługi, aktualizacji czy po prostu – dbania o Twoją stroną internetową, nawet jeśli nie my ją dla Ciebie stworzyliśmy. Nie szkodzi – od tej pory możemy zacząć działać razem i wspólnie sprawić, by Twoja witryna przynosiła Ci oczekiwane zyski i była Twoją najlepszą wizytówką w świecie Internetu.