Jak zaistnieć w Internecie?

Marketing
Jak zaistnieć w Internecie?

Znajdź moją firmę w Internecie

Mówi się, że jeżeli firma nie występuje w wynikach wyszukiwania Google, to nie istnieje.

O ile z jednej strony jest to przesadzone, o tyle z drugiej ani trochę. Aktualnie niemal każda osoba ma dostęp do internetu, coraz więcej ludzi korzysta z niego poza domem - za pomocą urządzeń mobilnych. Zdarza się, że mijając dany lokal zapamiętujemy tylko jego nazwę, wpisujemy ją w Google i tam szukamy reszty interesujących nas informacji. Obecność w sieci daje przewagę nad firmami, których w niej nie ma, niezależnie jak dobrej jakości asortyment owe firmy posiadają.

Najdrobniejsza aktywność w internecie pozwoli zrobić pierwszy krok w celu zatrzymania obecnych klientów, a przede wszystkim, pozyskania nowych. Oznaczenie firmy na mapach internetowych i założenie konta w serwisie społecznościowym może być dla firmy krokiem milowym, który zaprocentuje widocznością w sieci.

Niestety, często to nie wystarcza. To w jakim stopniu jesteś widoczny/a w sieci zależy głównie od nasycenia w danej branży. Przedsiębiorstwo, którego oferta jest nietypowa, ze względu na mniejszą konkurencję na danej płaszczyźnie - ma łatwiejszą drogę do wspięcia się na szczyty przeglądarek. Jednocześnie firmy, których działalność jest powszechnie znana - toczą prawdziwą batalię o górne pozycje w Google. Fryzjerstwo, kosmetologia, roboty wykończeniowe, mechanika samochodowa, firmy zajmujące się tworzeniem stron internetowych... Można wymieniać bez końca. Konkurencja rośnie z dnia na dzień, bez promocji firmy jest się z góry skazanym na porażkę. Promowanie swoich produktów w internecie to konieczność. Jednak plakaty, ulotki, reklama w telewizji czy radiu to kosztowna sprawa, która dodatkowo nieraz wymaga przejścia przez różne - często długotrwałe - procedury. Nowych firm często po prostu nie stać na taką promocję firmy - wtedy właśnie z pomocą przychodzi internet.

Pozycjonowanie sposobem na reklamę

Inwestycja w reklamę w internecie jest jedną z najtańszych i najprostszych, a zarazem najskuteczniejszych form zdobywania nowych klientów. Dobrze pozycjonowana strona internetowa stanowi główną wizytówkę i źródło wiedzy dla potencjalnego klienta. Powszechność sieci wpływa na skalę dostępu do niej z wielu miejsc. Dzięki Hotspotom (otwartym punktom dostępu do sieci) możemy łączyć się z siecią bezprzewodową na dworcach, w kawiarniach, w hotelach czy centrach handlowych. To wszystko sprawia, że rynek w internecie pozostaje otwarty i łatwo dostępny dla klientów. Tak więc decydując się na pozycjonowanie, zwiększasz swoje szanse na odnalezienie Twojej firmy w sieci.

Podczas drogi na szczyt spotkasz się z takimi określeniami jak pozycjonowanie i SEO.

Ale co to właściwie jest to pozycjonowanie?

Otóż: to szereg działań, które docelowo mają zwiększyć popularność Twojej firmy i sprawić, że będzie bardziej rozpoznawalna w sieci. Zatem nie trzeba  tłumaczyć, jakie są korzyści z pozycjonowania w internecie. Natomiast warto (a nawet trzeba) wspomnieć, że nie jest to proces łatwy.

Jak wyżej wspomniałem: widoczność firmy w internecie zależy od branży, w której się znajduje. Trudniej jest się pozycjonować, jeżeli konkurencja jest wysoka. Przy takiej formie reklamowania w internecie najważniejszą kwestią jest organizacja i dobrze zaplanowana strategia. Odpowiednia budowa połączeń (link building) czy dobra forma marketingu (content marketing) to tylko część drogi do sukcesu. Nie obejdzie się bez sumiennej analityki internetowej, sprawdzania fraz, doboru słów, które mają jak najtrafniej wypromować firmę. Ostatnią, ale bardzo istotną kwestią pozycjonowania się jest SEO - o czym za chwilę.

Jak widać lista kroków w drodze do pozyskania nowych klientów jest długa, zawiła i wymaga olbrzymiej kreatywności i dobrej organizacji. Dlatego na rynku można spotkać firmy, które specjalizują się wyłącznie w marketingu internetowym i odpowiadają za to, aby strony ich klientów podbijały rynek. Najlepszym sposobem na skuteczne pozycjonowanie jest zgłoszenie się do takiej agencji specjalizującej się w tych działaniach.

Więcej informacji na temat pozycjonowania znajdziesz na stronie agencji interaktywnej

Strona internetowa i SEO – jak zacząć?

Nierozerwalnym elementem każdej strony internetowej jest domena. To ona ma szczególne znaczenie w kwestii pozycjonowania, trafny dobór domeny umożliwi Ci wskok w przeglądarce nawet o kilka stron wyżej, ponadto oferuje swoiste poczucie władzy nad Twoją branżą. Niestety, ze względu na ogromną konkurencję w internecie należy pamiętać, że nie każda domena musi być wolna. W celu sprawdzenia jej dostępności wystarczy udać się na jedną z wielu dostępnych w sieci wyszukiwarkę domen i sprawdzić, czy wybrany adres internetowy jest jeszcze wolny.

Strony internetowe występują w różnych formach - od prostych wizytówek bez podstron, przez witryny z galerią zdjęć i aktualnościami, po potężne i rozbudowane serwisy/aplikacje internetowe i sklepy online. W zależności od funkcjonalności strony, tworzona jest wycena i czas realizacji strony. Obecnie na rynku znajduje się wiele firm oferujących usługę profesjonalnego tworzenia stron. Poza firmami działają też programiści (często amatorzy), którzy oferują stworzenie witryny za cenę znacznie niższą niż agencje internetowe. Na takie ogłoszenia można się natknąć na forach czy grupach społecznościowych. Należy mieć na uwadze, że nawet, jeżeli strona autorstwa programisty z takiego ogłoszenia będzie wyglądać zachęcająco, to nie znaczy, że będzie poprawnie stworzona począwszy od jej fundamentu. Zatem czy warto zamawiać strony od takich programistów i szukać ofert www na forach? Zdecydowanie nie.

Agencje specjalizujące się w tworzeniu stron internetowych dbają zwykle o bezawaryjność i funkcjonalność witryny, która powinna działać przez lata. Gwarantują przemyślaną strukturę strony, zaplanowany rozkład elementów i zdjęć oraz przyciągający klientów, unikalny design. Często oferują również pozycjonowanie z optymalizacją SEO. Co to jest SEO? SEO to z angielskiego search engine optimization, to udoskonalanie i modernizacja strony internetowej pod kątem pozycjonowania. Działania podejmowane w celu osiągnięcia przez stronę www jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Optymalizacja SEO jest niezbędna, aby rozpocząć pozycjonowanie.

XXI wiek umożliwia nam komunikację z wdrożeniowcem strony internetowej za pośrednictwem telefonu czy internetu. Taki komfort pozwala na zamówienie strony internetowej w innej lokalizacji niż miejsce zamieszkania. Przykładowo mieszkaniec Śląska może zlecić wykonanie strony internetowej firmie z Krakowa czy odwrotnie. Dzięki dostępnym narzędziom i programom do komunikacji można konsultować proces tworzenia strony rozmową przez telefon lub internet, włącznie z czatem i wysyłaniem e-maili.